SESSIONER OG EFFEKTER

 

Hvad sker der I en session?

Hvis du bestiller en tid hos en NeurOptimal træner, kan det være, at du bliver bedt om kort at udfylde et par skemaer, der kan bruges til at følge med i de forandringer, du oplever. Du kan også selv bruge dem, derhjemme. Men diagnose og evaluering af specifikke symptomer er aldeles unødvendigt for at NeurOptimal kan fungere fuldt ud. Dette sparer dig for både tid og penge.

Du sidder i en behagelig stol og slapper af. To små sensorer bliver sat på din hovedbund, og der bliver sat et par øreklips fast på dine ører. Disse sensorer gør, at NeurOptimal kan måle de bittesmå elektriske forandringer, der sker indeni din hjerne – meget på samme måde som et EKG måler dit hjerte. Du lytter til musik, og hvis du har lyst, kan du lukke øjnene og koble helt fra. Børn kan nogen gange lide at spille et roligt spil eller læse en bog. Der er bittesmå afbræk i musikken, der er tegn på, at NeurOptimal arbejder og fører an i en kompliceret matematisk dans, hvor din hjerne hele tiden oplever, at feedbacken tilpasses til din hjernes aktuelle situation.

Til trods for at der er stor kompleksitet indeni ”maskinrummet”, så skal du slet ikke foretage dig noget i løbet af en session. Du kan bare slappe af og nyde de 33,5 minutter, som en session varer, mens din hjerne reorganiserer sig selv.

 

Hvor mange sessioner?

Fordi alle menneskers centralnervesystemer er forskellige, er det ikke muligt at forudsige præcist, hvordan din hjerne reagerer på den information, som NeurOptimal præsenterer for den. Men fordi der er over fem millioner timers erfaring med NeurOptimal, er det muligt at komme med nogle bud. Du behøver ikke bare stole blindt på det, når der står, at det hjælper. Du mærker ret hurtigt, når det hjælper. Og vi har værktøjer til at holde styr på forandringerne, som kan hjælpe med at dokumentere din træning. Det er som at lære at læse. Det er forskelligt, hvor lang tid det tager, da der er tale om en proces og alle mennesker lærer på forskellige måder. Men det er helt tydeligt, om man kan læse eller ej.

Hvor mange sessioner tager det at ”gennemføre” din træning? Det afhænger til dels af, hvad dit mål er. Hvis du træner for at få det bedre i en fart, kan det være, at du efter 10-12 sessioner kommer frem til, at du har fået det så meget bedre, at du beslutter dig for at stoppe. Hvis du på den anden side er på udkig efter varige forandringer, så er 20-30 sessioner nok et bedre bud. Det gode er, at du kan stoppe når som helst og så begynde igen på et senere tidspunkt, hvis du får lyst. Al  tidligere træning vil komme dig til gode, hvis du beslutter dig for at tage flere sessioner på et senere tidspunkt. Der er aldrig nogen spildte sessioner. For nogen mennesker fungerer det ligesom at træne kroppen. De ønsker at fungere bedst muligt gennem hele livet, og de ønsker at holde sig ”bedst muligt” ved lige, selv når livet giver uundgåelige slag og blå mærker. Efter en første periode med hyppig træning, kan det være, at de fortsætter med en session om måneden for at holde hjernen ved lige . Der er også mange, der bare tager en session, når de mærker, at de har brug for det. 

Der findes en uddybende NeurOptimal undersøgelse, der blandt andet viser, hvor mange sessioner, det tager, for at opnå en given procentvis forbedring af en lang række af de ting, som folk kommer med. Her kan du se, hvor stor en forbedring du – statistisk set – kan forvente over tid. Du kan få undersøgelsen tilsendt, så du kan træffe din beslutning om antallet af sessioner på et oplyst grundlag.

 

Varer forandringerne ved?

NeurOptimal er læring på samme måde som at lære at køre på cykel og lære at læse. Når du først har lært det, kan du ikke ”aflære” det igen, så effekterne mister du ikke. Men din hjerne er levende væv, og den kan blive ”slået ud af kurs” af livsbegivenheder, hormonelle forandringer, forurening og stress i hverdagen. Når det sker, så kan en session eller to hjælpe med at få dig på ret køl, så hjerne, krop og sind fungerer bedst muligt.

Selv hvis du kommer tilbage efter flere års pause, så genkender hjernen NeurOptimal processen og bliver mindet om tidligere ændringer. Den finder tilbage ret hurtigt – meget hurtigere end første gang, du trænede. Så hvis du lavede en relativt grundig træning til at starte med (måske 20-30 sessioner), og  senere kommer ud for en stor udfordring som sygdom, et mistet job, et forlist forhold eller selv en hovedskade, så kan hjernen hurtigt og effektivt bruge den information, som den modtager fra NeurOptimal til at reorganisere sig selv og ”finde tilbage”.